021.410.54.19 / 0745.459.555 info@inatherapy.ro

LUNA A SASEA

 Copilul culcat pe burtă se sprijină pe brațele întinse, palmele și ele complet deschise. Pumnii strânși au dispărut. Brațele sunt ținute paralele și nu oblice. Intreaga regiune a pieptului e ridicată de pe planul mesei, greutatea corpului se sprijină pe burtă și pe brațe.

Dacă i se oferă o jucărie la nivelul ochilor , în raza lui de acțiune, își mută greutatea pe un braț și atinge jucăria cu mâna liberă. In această poziție se poate balansa de câteva ori.

Dacă i se oferă o jucărie înaintea sa, întinde brațele și face mișcări de înot, dar nu se deplasează prin târâre la această vâtstă.

La 6 luni copiilor le place să fie trași din culcat în poziție șezînd, poziție în care controlează capul foarte bine, chiar la mișcările înclinate ale trunchiului.

In această lunăse dezvoltă mult mișcările mâinii. Când îi oferim o jucărie , copilul fiind , culcat pe spate, el o atinge precis cu mâna apucă obiectul dacă acesta are dimensiunea proporțională cu mînuța lui.

Copilul prinde obiectul în palmă, el deschide degetul mare și celelalte degete care se vor închide în jurul acestuia. Deci încă mai are nevoie de întreaga palmă pentru a prinde obiectul.Este un mod ”primitiv” de prehensiune.

De obicei copilul duce orice obiect în gură ca o dorință irezistibilă. Apare o nouă abilitate, plasarea unui obiect dintr-o mână în alta, uneori cu ajutorul gurii. A dispărut graspig-ul, care dacă ar mai fi prezent ar reprezenta un element patologic.

La 6 luni copilul are un simț fin al auzului, el poate localiza sursa unui sunet și va întoarce capul în direcția acestuia.

Zâmbetul social apărut în luna a 4-a devine din ce în ce mai diferențiat. Va oferi un zâmbet spontan persoanelor cunoscute, dar va fi rezervat față de cele străine.

Incepe să lege silabe similare, cum ar fi ”ge – ge – ge, mem – mem – mem, da – da – da, uneori ca un lanț de tonalitate și volum.

LUNA A SAPTEA

Incepe să se rostogolească de pe spate pe burtă, ca mișcare activă, nu ca o răsturnare. Face o mișcare în spirală între bazin și umeri.

Din culcat pe spate își apucă picioarele,se joacș cu ele, chiar le duce în gură. Ii place să fie ținut de subsuori și dacă e pus cu picioarele pe un plan tare, îi place să se ghemuiască și apoi să sară, întinzând articulațiile șoldului, genunchiului și glesnelor printr-o succesiune de extensii și flexii.

Acum reușește să prindă cu precizie câte un obiect cu fiecare mână simultan. Tine obiectele strâns câteva secunde, nu le dă drumul imediat ca în lunile precedente. El ia obiectul în mâini și îl întoarce pe toate părțile, îl trece dintr-o mână în alta.

Dacă un obiect a căzut, copilul îl urmărește cu privirea o vreme. El înțelege că acel obiect nu se va mișca singur în sus, ci va putea doar să cadă în jos.

Acum înțelege unele jocuri sociale cum ar fi ”cucu”. Se pune o batistă peste fața copilului și se strigă ”cucu”, apoi se ia jos batista . După câteva încercări,el va lua singur batista de pe față și va râde entuziasmat.

Incepe să lalalizeze (lanțuri de rr-uri în combinație cu ”p”, ”b”, ”d”, ”m”, ”h”. Sunt sunete legate între ele sub forma de silabe asemănătoare cu ”mem-mem-mem”, ”hae-hae-hae”, ”e-pa”, ”da-da”,etc. Bineînțeles nu sunt cuvinte cu sens.

Incepe să introducă orice în gură prin acțiune voluntară coordonată , nu accidentală cum este suptul mâinii de către nou născut.

Mare atenție acum ce obiecte se află în jurul copilului care se poate îneca cu jucării mici, biluțe, inele, etc. Nu se dau copiluli inele,monede să se joace, cum din păcate am mai observat. Nu se pun tot felul de brățări, lănțișoare la gât unui sugar, poate trage de ele , să le introducă în gură și să se înece !

Copilul zâmbește mai des, după 4 luni are un râs puternic, voios cănd e gâdilat de părinți. El zâmbește și râde ”cu mâinile și fața”. In primul an de viață zâmbetul și râsul ating un maximum.

Relația intensă cu cei în jur se exprimă cu sunete explozive, cu schimbare bruscă în tonul vocii. Incepe să emită sunete presând buzele închise: ”v”, ”r”, ”s”, ”th”.

LUNA A OPTA

 Vom putea observa primele semne ale unor noi mișcări sau noi deprinderi chiar înainte ca aceasta să fie complet dezvoltată. De exemplu în luna 8 – a copilul încearcă să se deplaseze înainte într-un fel sau altul. Uneori , dacă nu reușește se rotește în jurul axei sale, schimbându-și poziția în acest fel.

Copilul se agață de degetele oferite de părinți și se trage singur în sus . Părintele nu trebuie să-i țină strâns mânuțele, el se ține bine singur.

Acum șade bine singur. Spatele nu rămâne complet îndreptat deocamdată. Își menține bine echilibrul. Dacă este ținut strâns de umeri și este ușor împins într-o parte, se sprijină punând palma lateral pe jos, evitând căderea.

Copilului îi place foarte mult să sară când este ținut de subsuori și se sprijină pe sol cu toată talpa, șoldul rămînînd flectat în timpul acestei acțiuni.

Luna a 8-a este o fază de tranziție în dezvoltarea târârii și mersului, coordonează funcțiile pe care le-a achiziționat și în același timp terenul este pregătit pentru noi funcții.

Se perfecționează și prehensiunea, copilul se joacă cu diverse obiecte folosindu-și mâinile, obiectul ajunge din palmă până în vârful degetelor.

In această lună se lărgește câmpul de interese, mai ales către evenimentele ce au loc în jurul său, cum ar fi mișcarea perdelelor de la fereastră. Capacitatea de concentrare se înbunătățește constant.

Se dezvoltă comportamentul social. Copilul reacționează prin retragere sau timiditate în fața persoanelor străine. El este capabil să diferențieze persoanele familiare de fețele străine, nu le permite acestora să îi ia în brațe. In majoritatea situațiilor începe să plângă, ferindu-se.

Inițial fața umană îi trezește curiozitatea, are interes pentru activitățile celor din jur, își privrște mama când scrie sau desenează sau face diverse activități domestice.

Iși descoperă fața în oglindă, îi zâmbește privind-o în ochi.

In luna 8 – a apare șoptitul, copilul descoperind că poate șopti cu o voce joasă ascultându-se pe sine cu mare atenție.

Dr. Ligia Robănescu

Share This